سلام دوستان

این هم  قسمت اول متن پروژه ی خانم افتخاری که خودشون زحمت کشیدن تایپ کردن.جا داره از ایشون تشکر کنیم...

NGN (خانم افتخاری)

با آن‌كه تقریبا همه بر این باورند كه موج بزرگ بعدی در صنعت مخابرات در‌‌ ‌قالب شبكه‌های نسل آینده یا Next Generation Network‌) ‌NGN) ظهور نموده است، اگر تعریف روشن و صریحی از ‌NGN خواسته شود با جواب‌های بعضاً متناقض روبه‌روخواهیم بود. در واقع ‌‌NGN برای هر شركت مخابراتی اعم از آن‌هایی كه به تازگی وارد این عرصه شده‌اند یا آن‌هایی كه سال‌هاست به ارائه خدمات ارتباطی مشغولند، مفهوم خاصی دارد. در این نوشتار سعی می‌شود با تشریح دلایل و محرك‌های پدیده NGN، ابعاد آن تا حد ممكن باز شود و تاثیرات ناشی از آن بر روند فعالیت شركت‌های مخابراتی نشان داده شود.‌

آشنایی با NGN

NGN در آغاز بیشتر به گستره‌ای از مفاهیم فنی و تجاری اطلاق می‌شد كه تغییراتی را در صنعت مخابرات نوید می‌داد. اكنون پس از تقریبا پنج سال كار و تلاش، این مفاهیم در قالب خدماتی نوین برای هر دو گروه فراهم‌كنندگان و مصرف‌كنندگان ظهوریافته است. به عبارت دیگر، آینده‌ای كه از آن سخن می‌رفت عملاً فرارسیده است. اساساً در هر تجارتی ازجمله تجارت مخابراتی، تغییری صورت نمی‌گیرد؛ مگر با هدف كسب رضایت بیشتر مصرف‌كنندگان و بهبود بازده مالی تولید‌كننده. البته ‌NGN این دو ویژگی را در خود دارد. ارائه خدمات نوین از سویی و كاهش هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی از سوی دیگر موجبات رضایت هر دو طرف را فراهم می‌سازد. ‌

اگر از مفاهیم كلی بگذریم و وارد لایه فنی شویم، به وضوح خواهیم دید كه ظهور پدیده ‌‌NGN نتیجه منطقی و طبیعی روندی است كه از آغاز پیدایش اینترنت در صحنه ارتباطات رخ داده است. رشد تصاعدی تعداد كاربران این شبكه و تمایل روزافزون سایر بخش‌های تجاری به بكارگیری اینترنت و شبكه‌های كوچك‌تر با فناوری مشابه (همچون اینترانت‌ها) به عنوان بستر فعالیت‌های تجاری، كمیت و كیفیت مورد انتظار از كاربردهای اینترنتی را به‌صورت تصاعدی افزایش داده است. برای مثال ارائه فناوری‌هایی نظیر ‌VoIP بستر اینترنت را به‌صورت نامزدی برای مكالمات تلفنی، آن هم با هزینه‌های به مراتب پایین‌تر از شبكه‌های تلفنی در‌آورده است. ‌

در چنین شرایطی كه حجم ترافیك‌های دیتا در برابر ترافیك‌های سنتی تلفنی رشدی چند برابری دارد و با ظهور
‌VoIP نیز حتی منبع درآمد اصلی شركت‌های مخابراتی را تهدید می‌كند، طبیعی است كه این شركت‌ها به فكر چاره‌ای باشند تا بقای خود را در دنیایی كه دیتا و پروتكل اینترنت (‌IP) درآن حرف اول را می‌زنند، حفظ نمایند. دستاورد چنین الزامی هم، ‌NGN و مجموعه تغییراتی است كه با خود به همراه خواهد داشت. ‌‌NGN را می‌توان نتیجه تفكر همگرایی (‌Convergence) در شبكه‌های ارتباطی دانست: تفكری كه با هدف همگرا نمودن كلیه بسترهای ارتباطی موجود (اعم از دیتا، موبایل، تلفن و تلویزیون كابلی و...) روی بستری مشترك مبتنی‌بر فناوری ‌IP، سعی در كاهش هزینه‌ها و ارائه یكپارچه خدمات دارد.‌

البته تلاش برای  همگرایی شبكه‌ها سابقه‌ای نسبتا طولانی دارد. برای مثال، در  دهه 1980 میلادی این ایده عملاً درقالب شبكه‌های دیجیتال خدمات یكپارچه یا
Integrated Service Digital Network) ISDN) طرح گردید كه در آن زمان به دلایلی از جمله: آماده نبودن سطح فناوری و گران‌ تمام شدن خدمات، تنها در چند كشور پیشرفته به كارگرفته شد. ولی ‌NGN در زمانی مناسب و با توجه به میزان تقاضای مصرف‌كننده طرح شده‌است و به جای فناوری  گران و پیچیده ATM، بر پایه فناوری ساده، ارزان و پذیرفته‌شده ‌‌IP ایجاد می‌شود. ‌

البته با تمام این توضیحات، باید پذیرفت كه
‌‌NGN و به‌كارگیری آن مستلزم تغییرات اساسی در ساختار عملیاتی شركت‌های مخابراتی خواهد بود: تغییراتی كه بر تمامی جوانب فعالیت این شركت‌ها، اعم‌ از فرهنگ كاری كاركنان و مدیران، گردش سرمایه و ساختار شبكه موجود مؤثر خواهد بود. در واقع برای موفقیت ‌NGN نیازمند تفكر و نگرش جدیدی در میان مدیران میانیِ شركت‌های مخابراتی خواهیم بود كه سخت‌ترین قسمت این فرایند زودگذر را نیز تشكیل می‌دهد.

كلیه سرویس‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به سه دسته صوت، دیتا و تصویر تقسیم می‌شوند. تابحال اغلب سرویس‌های صوتی (تلفن ثابت و سیار) توسط اپراتورها مخابراتی و سرویس‌های تصویری (تحت عنوان برنامه‌های تلویزیونی) توسط كمپانی‌های كابلی به مشتریان عرضه می‌شده‌اند. سرویس‌های دیتا نیز توسط فعالان عرصه دیتا به مشتریان عرضه می‌شوند. بدین ترتیب كلیه سرویس‌های صوت، تصویر و دیتا توسط فعالان عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مشتریان عرضه می‌شوند. در گذشته تولید هریك از سرویس‌های مذكور (صوت، دیتا و تصویر)، شبكه و فناوری‌های خاص خود را نیاز داشت و شبكه‌ها نیز از یكدیگر مجزا بودند. بدین دلایل عرضه این سرویس‌ها توسط یك اپراتور و به وسیله یك بستر امكان‌پذیر نبود. با پیشرفت‌های بوجود آمده در زمینه ارتباطات و برطرف شدن موانع موجود، زمینه عرضه سرویس‌های جدیدتر و كلیه سرویس‌های گذشته توسط یك اپراتور و به وسیله یك شبكه در آینده‌ای نزدیك ممكن خواهد شد. بدین ترتیب یك شبكه‌ی یكپارچه جایگزین چندین شبكه مجزای موجود شده و كلیه سرویس‌های صوتی، تصویری و دیتا از طریق این شبكه تولید و به مشتریان عرضه خواهد شد. كلیه سرویس‌های قابل تولید توسط شبكه مذبور را سرویس‌های نسل آینده (NGS) می‌گویند.

سرویس‌های موجود و خصوصیات هریك را در قسمت اول گزارش معرفی كرده و در ادامه به تحلیل و ارزیابی كشش بازار در آینده جهت تولید و عرضه سرویس‌های جدید می‌پردازیم.

فرضیات: مطالب مطرح شده در این قسمت از گزارش، عمدتاً برای كشور‌های توسعه‌یافته درست است و كشورهائی كه دارای تلویزیون كابلی نیستند و یا خدمات ICT در آنها گسترش نیافته‌است، تحلیل‌ها و موارد گفته‌شده در این گزارش‌ برای ‌آنها لزوماً مصداق ندارد [ITU].

دیتا

·        اینترنت، شبكه‌های اختصاصی و خدمات برخط و خدمات الكترونیكی عمده‌ترین خدمات دیتا می‌باشند.

·        این خدمات از طریق شبكه دیتا و بوسیله شركت‌های فراهم‌كننده خدمات اینترنتی (ISP) به كاربران عرضه می‌شود.

·        شبكه دیتا براساس فناوری سویچینگ پاكتی (Packet Switching) یا IP است.

·        جهت عرضه خدمات دیتا در نقطه انتهائی عمدتاً از فناوری‌های باند گسترده استفاده می‌شود .

·        انعطاف شبكه‌ دیتا بسیار زیاد بوده و بستر مناسبی برای تولید سرویس‌های متنوعی است.

صوت

·        تلفن ثابت و سیار دو سرویس صوتی هستند.

·        این دو سرویس از طریق شبكه‌های تلفن ثابت و تلفن سیار و توسط اپراتورهای مخابراتی به مشتریان عرضه می‌شوند.

·        شبكه‌های تلفن ثابت (PSTN) و سیار (PLMN) مبتنی بر فناوری سویچینگ مداری (Circuit Switching) هستند.

·        شبكه‌های مداری دیجیتالی قادر به تولید خدمات ویژه و خاص متنوعی ‌برای تلفن ثابت و سیار مانند پیام كوتاه و پیام‌گیر صوتی هستند.

·    تلفن می‌تواند جهت اتصال (با سرعت كم تا حداكثرKbps56 ) به شبكه‌ اینترنت استفاده شود. فناوری DSL نیز بخشی از شبکه تلفن (زوج سیم مسی در لایه دسترسی از شبكه تلفن) را برای عرضه سرویس باند گسترده استفاده می‌كند.

تصویر(تلویزیون كابلی)

·        تلویزیون كابلی عمده‌ترین سرویس تصویری است.

·        این سرویس از طریق شبكه تلویزیون كابلی و توسط كمپانی‌های كابلی به مشتریان عرضه می‌شود.

·    سرویس تلویزیون كابلی عمدتاً در كشورهای آمریكا، كانادا، چین، كره‌جنوبی و ژاپن گسترش یافته‌است و در بقیه كشورها دارای تعداد مشتركین محدودی است. در بسیاری از كشورها برنامه‌های تلویزیونی از طریق یك شبكه سنتی و آنالوگ با استفاده از ماهواره به مردم عرضه می‌شود

·        شبكه تلویزیون كابلی یك شبكه ارتباطی تركیبی براساس فناوری HFC می‌باشد

·    تلویزیون كابلی در مقایسه شبكه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای مرسوم دارای انعطاف بسیار زیادی بوده و خدمات ویژه‌ای به كاربران جهت انتخاب برنامه مورد علاقه خود می‌دهد

·        مودم‌های كابلی بخشی از شبكه‌های تلویزیون كابلی (لایه دسترسی این شبكه‌ها) را جهت عرضه سرویس باند گسترده استفاده می‌كنند.

سرویس‌های نسل آینده، حول دو محور زیر می‌باشد :

          عرضه مجدد سرویس‌های شناخته‌شده

VoIPو IPTV نمونه این سرویس‌ها هستند و در آینده جایگزین سرویس‌های صوتی (تلفن) و تصویری (ویدیو و تلویزیون) خواهند شد. این سرویس‌ها بوسیله شبكه‌های‌ مبتنی بر فناوری پاكتی تولید و با استفاده از باند گسترده به مشتریان عرضه می‌شوند و دارای قابلیت‌هائی بیشتری نسبت به سرویس‌های تلویزیون و تلفن مرسوم خواهند بود. هزینه تولید این سرویس‌ها با روش جدید بسیار پایین‌تر از قبل بوده و یك شركت می‌تواند تنها با داشتن یك شبكه یكپارچه مجموعه‌ای از سرویس‌ها را با قیمت ارزانتر تولید و عرضه نماید. بدین ترتیب از یكسو دردسر مشتری كمتر شده و برای دریافت و استفاده از همه‌ی این سرویس‌ها تنها با یك شركت در ارتباط بوده و همچنین هزینه بسیار پایین‌تری بابت استفاده از آنها نسبت به قبل می‌پردازد، از سوی دیگر درآمد شركت‌ها نیز می‌تواند افزایش قابل توجهی ‌یابد .

سرویس‌های جدید

بازی‌های شبكه‌ای، ویدیو كنفرانس و تلفن‌های دوگانه [LR]، [ZD02] نمونه‌های این دسته سرویس هستند. تعداد این سرویس‌ها بسیار زیاد است (بیش از 800 سرویس) ولی كاربرد بسیاری از آنها مشخص نیست. اغلب این سرویس‌ها شناخته‌شده نیستند و كاربرد آنها مشخص نمی‌باشد و بالتبع كشش بازار و حجم تقاضا برای خرید این سرویس‌ها فعلاً محدود است، اما فعالان بازار نسبت به آینده این سرویس‌ها بسیار خوشبین هستند. البته تعدادی از این سرویس‌ها در بخش تجاری دارای كاربرد می‌باشند اما این كاربردها هنوز در سطح كاربران خانگی گسترش نیافته‌است.

اصول و مفاهیم ‌‌NGN
از دید كلی ‌
NGN بر سه اصل اولیه متكی است كه عبارتند از:

معماری لایه‌ای: ‌‌NGN به شكلی پیاده‌سازی می‌شود كه مجموعه توابع آن در چندین لایه متفاوت قرار گیرند. این لایه‌ها مطابق شكل 1عبارتند از: دسترسی، انتقال، كنترل و خدمات. مزیت قرار دادن توابع در لایه‌های گوناگون این است كه هر لایه به‌صورت جداگانه بهینه‌سازی می‌شود؛ بدون آن‌كه بر لایه‌های دیگر تأثیر گذارد. معماری لایه‌ای ‌‌NGN انعطاف و قابلیت توسعه را به همراه می‌آورد و زمان ایجاد خدمات نوین را در این شبكه كاهش می‌دهد.‌

اینترفیس‌های استاندارد: توابع هر لایه ‌‌NGN از طریق اینترفیس‌های استاندارد با توابع سایر لایه‌ها و سایر شبكه‌ها در ارتباطند. این اصل راه را برای اجرای توافقنامه‌های همكاری میان فراهم‌كنندگان خدمات شبكه باز می‌كند، طیف گسترده‌تری از خدمات را برای كاربران نهایی فراهم می‌نماید و سطح تحت پوشش شبكه ‌NGN را افزایش می‌دهد. ‌

چند سرویسی بودن: اصل بسیار مهم چند سرویسی بودن، یعنی برخلاف شبكه‌های نسل قبل است كه، هر یك برای خدمات خاص و مشخصی طراحی شده‌اند. این اصل به فراهم‌كنندگان امكان ارائه خدمات نوین و یكپارچه را می‌دهد و برای كاربران نیز به معنی دسترسی یكسان به انواع خدمات مورد نیازشان است.

ادامه دارد...