سلام به همه ی دوستان خوب،مهندسای فردا شایدم پس فردا......

.....عیدتون مبارک.....

اینم پروژه ی آقای قمری که بالاخره آماده شد،اونم ساعت 4:30 صبح.

فقط قبل از اینکه متن پائین رو بخونید،برید وتو نظر سنجی شرکت کنید.(از دست دادن فرصت موجب ندامت و اندوه است.امام علی (ع))

اینم یه شعر قشنگ که حافظ به خاطر روز بزرگداشتش بهمون هدیه کرد.

اگر شراب خوری جرعه ای فشان بر خاک    

از آن گناه که نفعی رسد بغیر چه باک

  برو به هر چه تو داری بخور دریغ مخور

که بی دریغ زند روزگار تیغ هلاک

به خاک پای تو ای سرو نازپرورد من

که روز واقعه پا وامیگیرم از سر خاک

چه دوزخی چه بهشتی چه آدمی چه پری

به مذهب همه کفر طریقت است امساک

مهندس فلکی راه دیرشش جهتی

چنان هست که ره نیست زیر دیر مغاک

فریب دختر رز طرفه میزند ره عقل

مباد تا به قیامت خراب طارم تاک

به راه میکده حافظ خوش از جهان رفتی

دعای اهل دلت باد مونس دل پاک

نهاد تنظیم مقررات در مخابرات (آقای قمری)

خصوصی سازی و آزاد سازی در بخش مخابرات

تاریخچه؟؟

بحث ایجاد نهادی به نام نهاد تنظیم مقررات از آغاز انقلاب صنعتی با این هدف که تا جایی که امکان دارد دخالت دولت را درامر اقتصاد کم کرد ایجاد شد.و اولین نظریه در این بحث را آقای آدام اسمیت داد.

بعد از آن در در بحران اقتصادی جهانی که از 1929 تا 1933 شکل گرفت، آقای کینز چنین نظریه ای ارائه داد:

حضور مطلق خصوصی سازی ایجاد شود،یعنی بخش خصوصی بتواند در یک صنف به صورت مطلق شروع به کار کند.

کدام کشور در این امر پیشگام است؟

انگلستان از سال1986 قریب 7.5 میلیارد پوند ازدارایی دولت را آزاد کرد،که 6.7 میلیارد پوندفقط مربوط به 7 شرکت دولتی بود،که با آزاد سازی این شرکتها 6.7 میلیارد پوند عاید دولت شد، سهم شرکت مخابرات از این 6.7 میلیارد پوند 3.6 بوده است،که رقم قابل توجهی است.

 واز 1997-1990 >50% از کشورهای اتحادیه ی اروپا بخشی از مالکیت دولتی را به بخش خصوصی واگذار کردند.

و در خاورمیانه پاکستان جزء کشورهای پیشرو است،که از دهه ی 80 خصوصی سازی را آغاز کرد.

کدام سازمانهای بین المللی تعیین کننده ی مقررات هستند؟

1.اتحادیه ی جهانی مخابرات(ITU) که در سال 1865 در پاریس به عنوان اتحادیه ی تلگراف تاسیس شد. و در سال 1947 به عنوان یک نهاد خاص مخابراتی بین المللی درزیرمجموعه ی سازمان ملل قرار گرفت.

توجه: ITU    یک سازمان بین المملی شامل اعضای بخش خصوصی و دولتی در موضوعات مخابراتی است.

2.WTO( بانک تجارت جهانی)

هدف از ایجاد نهاد تنظیم مقررات چیست؟

هدف ازتعیین مقررات در کشورهای مختلف متفاوت است.در اکثر کشورها دولت به شبکه ی مخابرات به عنوان یک سرویس همگانی نگاه میکند،حتی پس از آنکه شبکه های مخابراتی خصوصی شده وبه وسیله ی دولت اداره نمیشود،دولت معمولاً نقش قانون گذار خود را به منظور اطمینان از هماهنگی و سازگاری سرویس های مخابراتی با نظرات و نیازهای جامعه کماکان حفظ می کند.

بر این اساس کسانی که مقررات را تعیین می کنند نباید درگیر جزئیات و مسائل "مدیریت" مربوط به سرویس های ارائه شده و اپراتورهای خصوصی شوند،در عوض باید برای حفظ یک محیط پویای تعیین مقررات در سرویس های مخابراتی برای همه ی اپراتورها تلاش کنند.

در کل هدف نهاد تنظیم مقررات بازگشایی بازارهای رقابتی و ایجاد میدانی باز است. 

اتحادیه ی جهانی مخابرات(ITU) چه موضوعاتی را پوشش می دهد؟

1.فنی:

بالا بردن و توسعه امکانات مخابراتی ،کارایی موثر تر اپراتورها،افزایش کارایی سرویس های مخابراتی،مفید و موثربودن سرویس ها و در دسترس قرار گرفتن امکانات برای عموم

 2.حوزه توسعه:

افزایش و ارئه ی کمک ها و حمایت های فنی به کشورهای در حال توسعه در زمینه ی مخابرات،بالا بردن قابلیت تحرک مردمی و منابع مالی،بالا بردن میزان منافع استفاده از تکنولوژی جدید مخابرات برای افراد در همه جا

3.حوزه ی سیاسی:

در سطح بین المللی،بالا بردن سطح پذیرش جهت رویکرد وسیع تری در مباحث مخابرات در جامعه و اقتصاد و اطلاعات جهانی.

به چه دلیل خصوصی سازی و آزاد سازی در بخش مخابرات صورت می گیرد؟

1.شبکه های مخابراتی آزاد سازی شده،سریع تر و با نوآوری بیشتری رشد می کنند و به مشتریان خود سرویس های بهتری را ارائه می دهند.

2.شبکه های مخابراتی که دارای رشد سریعی هستند نیاز به جذب سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی دارند،زیرا شرکت های دولتی برای گسترش و نوسازی شبکه های مخابراتی و معرفی سرویس های جدید فاقد بودجه ی لازمند.

3.با گسترش اینترنت در اکثر کشورها،ترافیک داده ای با چنان رشد سریعی روبروست و همین امر باعث میشود تا سرویس های جدید بسیاری معرفی شود.

4.با گسترش استفاده از موبایل و سایر سرویس های بی سیم،رشد سریع تقاضا برای خدمات جدید ایجاد می شود که باعث حضور و ظهور فراهم کنندگان سرویس های جدید در بازار مخابرات می شوند. 

موضوع اصلی که اغلب مورد نظر همه ی کشورهاست؟؟

1.استقلال نهاد تنظیم مقررات

آن چیزی که در این میان مهم به نظر می رسد،جداسازی تنظیم کنندگان مقررات از اپراتورهای مخابرات در بازاراست.یک چنین جداسازی ،اعتماد به نفسی در بازار القا میکند که باعث بالا رفتن میزان تطابق مقررات، با مقررات تجارت بین المللی می گردد.توجه به این عدم وابستگی،به خصوص در جایی مهم می شودکه دولت مسئولیت خصوصی سازی را بر عهده دارد.اپراتورها و سرمایه گذاران مخابرات عموماً به این مسئله باور دارند که یک سازمان غیر وابسته قادر است بازاری هدفمند و شفاف ایجاد کند.این ویژگی می تواند در بالا رفتن سرمایه گذاری در بخش مخابرات موثر باشدو منابع اقتصادی دیگری را به همراه آورد.رسیدن به چنین استقلالی،بستگی به اعتبار و قدرت نهاد تنظیم کننده ی مقررات دارد.

2.سرمایه گذاری و روند تنظیم مقررات

روند اجرایی تنظیم مقررات نیاز به سرمایه گذاری کافی و مناسب دارد،به طوری که موجب جذب پرسنل حرفه ای و درجه یک و مشاورانی بشود که بانیان و تکمیل کنندگان اهداف تنظیم مقررات خواهد بود.

3.ایجاد نهاد به صورت نهاد مدیریتی یا انجمنی

در ابتدا(قرن 19) نهادها به صورت شبه قانونی و کمیته ای شکل گرفتند.هدایت این نهادها بر عهده ی یک مسئول قرار داشت و به شکل انجمن های علمی اداره می شد،و تصمیم گیری در آن به صورت عمومی صورت می گرفت و در صورت به وجود آمدن هر گونه اختلاف نظری ،مسئله به رای گذاشته می شد.اما رفته رفته به دلیل افزایش سرویس ها و پیچیدگی تنظیم مقررات نهادها به این شکل در آمدند>>نهادی که تنها توسط یک مدیر مسئول و یا یکی از مقامات رسمی رهبری می شدند،به عنوان مثال آفتل (نهاد تنظیم مقررات انگلستان <تاسیس:1984> را می توان نام برد.

در مدل کمیته ای ،نهاد به وسیله ی یک مقام رسمی رهبری شده و توسط هیئت های حرفه ای ، فنی و تسهیلاتی  مختلفی و یا به وسیله ی مشاوران خارجی حمایت می شود.

از اواخردهه ی 1990 روند انجمنی بیشتر از قبل مورد استقبال قرار گرفت.

4.تاسیس نهاد تنظیم مقررات چندجانبه

نهادهای تنظیم مقررات مخابرات،معمولاً دارای بخش مشخص تنظیم بازار هستند.

در اکثر کشورها،این گونه نهادها تنها مسئول تنظیم مقررات بازارهای مخابرات می باشند،ولی در بعضی از کشورها وظیفه ی تنظیم بازار را نیز بر عهده دارند.

آنها در بعضی از کشورها (مثلاً کانادا و امریکا)وظایف تخصیص طیف فرکانس و بخش سرویس اطلاع رسانی (مثلاً سنگاپور و مالزی)را نیز به عهده میگیرند.

روند متفاوت دیگری که ارزش خاصی دارد>>>>تاسیس نهاد تنظیم مقررات چند جانبه است.

چنین نهادی ،عموماً مقررات مخابرات را همانند بخش های صنعتی دیگر(بخش هایی مثل توزیع و تولید نیروی برق،خطوط گازونفت و سرویس های پستی و سرویس های همگانی حمل و نقل و آبرسانی)و با روند اقتصادی و با ویژگی های قانونی مشابهی ،تنظیم می کند.

توجه:نهادهای تنظیم مقررات چند جانبه برای زمانهایی که مثلاًصنعت مخابرات خصوصی شده ولی سرویس های آب و انرژی هنوز تحت نظرسازمان های دولتی هستند،کاربرد ندارد.

5.سازماندهی پرسنل نهاد تنظیم مقررات

با وجود اینکه در سازماندهی پرسنل نهاد تنظیم مقررات،ساختار این نهاد،نقش سازنده ای را بازی می کند،ولی با این وجود،ساختار موسساتی و فرهنگ کاری آن کشور نیز حائز اهمیت است و چگونگی سازماندهی پرسنل مهم است.

تصمیم گیری در نهاد تنظیم مقررات نیاز به مهارت فوق العاده منظمی دارد.در تصمیم گیری های خاص نیاز به اقتصاددانان،مهندسان،حقوق دانان،حسابداران و تحلیل گران مالیاتی با صلاحیت،دیده می شود.

توجه:دامنه ی حرکت و تغییرات فناوری مخابرات به سرعت در حال تغییراست،با توجه به این مسئله کسانی که در راس امور قرار می گیرند،نباید افرادی سخت گیر باشند.

اصول تصمیم گیری مناسب و صحیح در نهاد چیست؟

1.شفافیت مقررات

2.هدفمندی مقررات

3.حرفه ای و رسمی بودن مقررات

4.کارایی مقررات

5. عدم وابستگی مقررات

دراجلاس والتا که در کشور مالت در 1998 تشکیل شد ،چه موضوعاتی مورد بحث قرار گرفت؟؟

اجلاسی برای اصلاحات و سازمان دهی مجدد بخش مخابرات تشکیل و نتیجه آن تصویب 4 اصل و 2 زمینه شد،وموضوعات اصلی بحث عبارتند از:

1.لزوم تشکیل نهادی به نام نهاد تنظیم مقررات

2.تغییرات قانونی در مخابرات باید به تشویق سرمایه گذاران و گسترش تامین خدمات برای آحاد ملت باشد.

3.شرایط رقابتی باید در سرویس های ارزش افزا و در سرویس های تلفن همراه پیگیری شود.

4.بازارهای رقابتی که ابعاد نوینی کسب کردند،باید دارای قوانینی نیز باشند پس برای شرایط جدید ،باید قوانین جدید تصویب شود و...

4 اصلی که در اجلاس مالت برای تاسیس نهاد تنظیم مقررات به تصویب رسید ، شامل چه مواردی است؟/

اصل1.جدا کردن کارکردهای بهره برداری ، مالکیتی و مقرراتی از یکدیگر

بدین معنا که:

نهاد تنظیم مقررات نباید به عنوان یک مالک صنف شروع به کار کندو فقط و فقط به عنوان قانون گذار کار کند و وارد کسب و کار نشود.

اصل2.ایجاد سازمان تنظیم مقررات که دارای ساختاری خود گردان و مستقل و یا حداقل نیمه مستقل باشد.

در بسیاری از کشورها نهاد تنظیم مقررات وجود دارد ولی این نهاد فقط در 8-7کشور

به صورت کاملاً مستقل کار می کند و در مابقی کشورها این نهاد وابسته به دولت است.

اصل3.یادگیری از تجربه ی سایر کشورهای پیشرو در خصوصی سازی

اصل 4.کشور های عضو به منظور ایجاد زیر ساختار بخش مخابرات،بر مبنای شماری از اهداف مثل :کارایی،قابلیت بهره برداری متقابلااز خدمات مخابراتی و دسترسی بهتر به سرویس ها و بهبود کیفیت.

از دید   ITU-D (بخش توسعه ی ITU ) سازمان تنظیم مقررات، چه وظایفی بر عهده دارد؟؟ 

1.تدوین مقررات از دید I

2.تخصیص و واگذاری پروانه های کسب و کار

3.مدیریت منابع کمیاب

4.اتخاذ تجهیزات مربوط به خدمات

5.حل مسائل مربوط به اتصال متقابل(مثل اتصال بین MTN و همراه اول)

6.تعریف دسته ی عام و خدمات عام و تخصیص و تعیین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای آن

7.تعرفه گذاری

8.تخصیص و واگذاری طیف فرکانس

9.تعیین سطوح کیفیت سرویس دهی برای فراهم آوردن خدمات

10.شماره گذاری برای شبکه ها،مرکز و خدمات

11.حفاظت از رقابت و دامن زدن به آن

مستندات ICT کشور:

*کمیسیون تنظیم مقررات  متولی اصلی اصلاح و تجهیز ساختار بخش و همچنین صدور مجوز فعالیت بخش غیر دولتی است.

این کمیسیون متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی و 3 نفر صاحب نظرتائید شده از طرف دولت که وظیفه ی تدوین ضوابط و واگذاری مجوز به بخش دولتی را دارند.*

اشکالاتی که در این مستندات وجود دارد که حتی با تعریف اولیه ی تنظیم مقررات در تضاد است چیست؟

با این تعریف ارائه شده،شرط اصلی نهاد تنظیم مقررات که عدم وابستگی به دولت  و انجام فعالیت به صورت مستقل است،نقض می شود.

مشکل اصلی در شکل گیری نهاد تنظیم مقررات در ایران وابسته بودنش به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که این وزرات برای خصوصی سازی و مستقل شدن علاوه بر مسئولیت امر آزادسازی بخش، مسئولیت خطیر بنگاه داری را نیز بر عهده دارد.

(اگر بخواهند سازمانی را خصوصی کنند،باید اول آزادش کنند و بعد از آزادسازی سهم کمی را در بورس می گذارند،قیمت سهام که بدست آمد،بقیه ی سهام را وارد بورس می کنند.>>برای مثال سازمان مدیریت اول آزاد شد یعنی ارتباطش با کلیه ی ارگان های دولتی قطع شد و البته بعد منحل شد و در آخربه معاونت زیر نظر ریاست جمهوری تبدیل شد.  )

و این در حالی است که

در بسیاری از کشورها نهاد تنظیم مقررات جایگزین وزارتخانه ها و یا PTT های آن کشور می شود،و نیز با با تامین این نهادها  تعداد مراجع قانون گذار در این کشورها افزایش نمی یابد.

ساختار بخش مخابرات در ایران(ترخدا اینجاروووو)

1.وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

2.شورای عالی فناوری اطلاعات

3.کمیسیون تنظیم مقررات

یعنی>>>>

>>>>>>>تنظیم مقررات که باید به عنوان بخش مستقل باشد ،در ساختار مخابرات جای گرفته  

 

ITU-D   مخفف چیست؟و این بخش چه وظیفه ای را بر عهده دارد؟

ITU-Dash 

طبق محاسبات ITU دو سوم از 189کشور،دارای دسترسی کافی و قابل اعتماد به سرویس های پایه مخابراتی نمی باشند.

ITU-D

  وظیفه داردکه این عدم توازن را به وسیله ی افزایش میزان سرمایه گذاری و تکمیل زیر بناهای مخابراتی کشورهای در حال توسعه در جهان حمایت کند.

از دیدگاه ساختار بخش مخابرات ایران، سازمان تنظیم مقررات، چه وظایفی بر عهده دارد؟؟

1.صدور پروانه ی فعالیت و بهره برداری برای ارائه هر گونه خدمات مخابرات پستی

2.اعمال استاندارد ها،ضوابط و نظام های کنترل کیفی و تائید نمونه ی تجهیزات

3.تدوین و تنظیم مقررات،آئین نامه ها،جداول تعرفه ها

4.اصول مبالغ حق امتیازو هزینه ی استفاده از فرکانس(هر اپراتوری که وارد بازار میشود مبالغ هنگفتی را برای استفادهاز فرکانس به تنظیم مقررات می دهد.)

5.نظارت بر عملکرد دارندگان پروانه ها(مثلاً ایجاد یک سری محدودیت ها و...)

6.تدوین و پیشنهاد دستورالعمل ها و ضوابط مربوط به اتصال متقابل (پس حتی اتصال متقابل نیززیر نظر نهاد تنظیم مقررات است)

7.کلیه ی وظایف و اختیارات وزارت مربوط به ارتباطات رادیویی مندرج در قانون استفاده از بی سیم های اختصاصی و غیر حرفه ای

تعریف چند لغت:


PTT : 

به زبان ساده سازمان و ارگانهایی که اختیاراتی در حد وزارتخانه دارند ودارای حق تصمیم گیری هستند،و نیز در صنف های مختلف تاثیرگذارند.

 

و وظیفه ی رگولاتوری است که بین بخش خصوصی و این بخش داوری کند و تعاملات بین آنها را تنظیم کند.

اتصال متقابل:

ارتباط فیزیکی شبکه های مخابراتی است که امکان دسترسی کاربران یک شبکه را با خدماتی که در شبکه ی دیگرو یا کاربران یک شبکه را با خدماتی که در شبکه ی دیگرارائه می گردد فراهم می کند.

شبکه هایی که از طریق اتصال متقابل به هم مرتبط می شوند می توانند توسط اپراتوری واحد و یا اپراتورهای مختلف مدیریت شوند.

پایدار باشید و برقرار